Historien om Västfronten










Vid sidan av seminariet "Människan bakom gasmasken" har jag synts i Kunskapskanalen även i "En bok en författare": Kunskapskanalens "En bok en författare: Historien om västfronten" intervjuades jag av John Chrispinsson i september.




Jag medverkade i en serie med tre program i Vetenskapsradion Historia i Sveriges Radio P1 i augusti-september:

1. Vetenskapsradion Historia reser längs Västfronten: "Skyttegravskriget i bergen"



2. Vetenskapsradion Historia reser längs Västfronten: "Gravar och skrot - världskrigets minnen"

 

3. Vetenskapsradion Historia reser längs Västfronten: "Marneslaget - där kriget vände"

 



Jag medverkade i Sveriges Radio P1 Kulturradion Special den 28 juni 2014: "Skotten i Sarajevo 100 år senare" (programledare var Gunnar Bolin och hans gäster var historikerna Rebecka Lettevall och Lina Sturfelt, författarna Ola Larsmo och Nils Fabiansson, samt journalisten och Nordenkännaren Bengt Lindroth.)

 



Jag medverkade i Studio Ett, Sveriges Radio P1, den 18 juni 2014: "100 år sedan första världskrigets början" (reportaget från Verdun börjar 26:30 minuter in i programmet. Min egen blygsamma medverkan börjar 35:45 och slutar 43:33).

 



Boken har fått flera stort uppslagna och trevliga recensioner:



"En krigsnörds inventering"Dagens Nyheter (se utskrift här)

"Sprängkraft kvar i första världskriget"Sydsvenskan (Sydsvenska Dagbladet)



Historien om västfronten recenserades i Vetenskapsradion historia, Sveriges Radio P1, den 19 juni 2014  (mellan 02:45 och 04:10 min i programmet):

 

"Vid västfronten syns ännu spåren"Vasabladet och Österbottens Tidning



"Svarta veckan"Dala-Demokraten

"Västfronten då och nu"Norrbottens-Kuriren

"På västfronten mycket nytt"Helsingborgs Dagblad

"En guidebok till kriget"Östgöta Correspondenten)



"Bok om västfronten spretar för mycket"Militär historia

"Historiekunskap parad med arkeologblick"Clio - historiska boknyheter

"Fascinerande skildring med stor detaljrikedom"Östran


Några artiklar har också skrivits om mig och boken:



"Jag presenterar kriget på mitt sätt"Populär Historia 7/2014

"Historia från Vrigstad till Verdun"Smålands Dagblad och Tranås Tidning

"Minnet av kriget lever"Enköpings-Posten

"Svenska förlag älskar krig"Dagens ETC



"Krigsskildringar bortom schablonerna", TT-artikel publicerad i bland annat Borås TidningÖrnsköldsviks Allehanda & Tidningen ÅngermanlandUpsala Nya TidningEskilstuna-KurirenÖstranArbetarbladet och Barometern


Jag har även publicerat en artikel i Historielärarnas Förenings Årsskrift:

Nils Fabiansson, "Första världskriget för lärare"Historielärarnas Förenings Årsskrift 2014, s. 155–170.