Professor Haas danska barnbarns badbassäng (fotnot till sidan 356)


Häromåret träffade jag den gamle schweiziske professorn Georges Haas. Han har en sommarstuga på en brant östsluttning med vacker utsikt (se filmklippet) i franska Vogeserna i närheten av Sainte-Marie-aux-Mines.

Under det första världskriget var detta en del av Tyska riket. Efter den franska invasionen av tyska Elsass i augusti 1914 löpte fronten bara några kilometer härifrån, bakom en höjd. Det lilla huset hade tyskarna redan tidigt i kriget förvandlat till sjukstuga med både apotek och tandläkare.

Professorn bjöd in mig och visade mig ett gammalt album med små svartvita bilder av tyska soldater i badkläder, som på semester vid havet. Men bilderna var tagna på platsen, för nästan 100 år sedan.

Han berättade för mig, att när hans far köpte stugan år 1932, kom de märkliga lämningarna på tomten av en tysk bad- och avlusningsanläggning från 1916 på köpet.

Under första världskriget var bassängen uppvärmd och under tak; det fanns duschar och till och med en konstgjord sandstrand som i en sandlåda - där låg soldaterna och solade efter badet.

Poolen används fortfarande av professorns barnbarn - som talade danska med mig (!) - men det tar ett par dagar att fylla den med iskallt källvatten och den har inte målats på 20 år. Enligt professorn ser man tyska Schwarzwald från bassängkanten en klar dag (och ett sagoslott med namnet Ramstein).

Stugan, med dess många spår från kriget, och poolen är klassad som monument historique, dvs. K-märkt.