Sommarläsning för historieälskaren (Vetenskapsradion Historia 19 juni


 
I Vetenskapsradion Historia (19 juni 2014) kan man höra en recension av Historien om västfronten. För den som inte vill lyssna (mellan 02:45 och 04:10 min i programmet), så har jag skrivit ned vad som sades:
 Jag har hittat två andra böcker om första världskriget, bland annat Nils Fabianssons Historien om västfronten: I spåren av första världskriget, och det är verkligen där han har vandrat, Nils Fabiansson, okända stigar runtomkring i de områden där västfronten alltså låg, och hans mission med den här boken, tror jag, väldigt mycket är att slå hål på myter kring detta krig, inte minst kring hur man ju alltid har betraktat västfronten som ett väldigt statiskt krig, en statisk front, och han kan visa att sanningen var långt ifrån den. Och jag tror att det här året så är det nog en hel del som åker ner till de här platserna, Ypern, Somme, och Verdun, och vad de kan heta, men om man har den här boken med sig i handskfacket till exempel på bilen, så hittar man garanterat okända och mer spännande platser. 
-För det måste vara en utmaning, tänker jag, att hitta nya infallsviklar i det här hundraårsjubileet, då, allting, tycker man ju, borde ändå redan ha sagts?
-Ja, men det har sagts, menar i alla fall Nils Fabiansson, på ungefär samma sätt under hundra år. Det här med tursistresor förresten, är u inte alls nytt, det var ju redan bara några månader efter freden så kom de första svenska turisterna ner till de här slagfälten, man ville ju liksom se med egna ögon det man hade läst om, men ta med er Historien om västfronten av Nils Fabiansson om ni skall göra samma resa!