"Historia från Vrigstad till Verdun" - intervju i Smålands Dagblad



Intervju i Smålands Dagblad den 21 juli 2014:
Historikern Nils Fabiansson från Vrigstad vill utmana den gängse synen på första världskriget. I sin nya bok, Historien om Västfronten: i spåren av första världskriget, använder han både historikerns och arkeologens öga för slagfälten.   
Av Per Celén 
Historia från Vrigstad till Verdun 
Med sin mångåriga erfarenhet hoppas han bryta upp och nyansera den etablerade bilden av kriget som inleddes för 100 år sedan.I år är det 100 år sedan första världskriget inleddes. Ny industrialiserad militärteknologi förvandlade snabbt det som varit en efterlängtad urladdning mellan stormakterna, till att bli en av de största katastroferna i mänsklig historia. 
Trots det har kriget ofta fått stå i skymundan för Andra världskriget. Om det skildras är det ofta som en upptakt till uppföljningskriget, och bilden som ges är den av ett tröstlöst skyttegravskrig. 
Det är detta som Nils Fabiansson, uppväxt i Vrigstad, hoppas råda bot på. Nyligen utkom Historien om Västfronten: i spåren av första världskriget, som är hans andra bok om kriget. 
– Andra världskriget berättas på en massa olika sätt, det finns hur mycket som helst. Men när det gäller första låter det alltid på samma sätt; ledsna soldater som blir begravda i gyttjan. Det tycker jag är beklämmande på något sätt, säger Fabiansson. 
Historieskrivningen har präglats av mellankrigstidens traumatiserade bild händelserna. Fabiansson fick alltså kämpa mot den etablerade framställningen, vilket inte är helt lätt. 
– Det man ser mest i media är inte den bild jag har, min bild är mer mångfacetterad. Det är som att det blivit ett soundtrack av kriget som spelas om och om igen, och det är det jag ville bryta mot och skapa något eget. 
– Det blev en ganska arbetsam process. Att lämna det jag lärt mig, och alla de här gamla upprepade fraserna som jag hållit på med i 20–25 år bakom mig. 
Som det kanske redan framkommit har Fabiansson en gedigen akademisk bakgrund, både inom de arkeologiska och historiska vetenskapsfälten. För närvarande jobbar han som redaktionssekreterare på Historisk tidskrift, som utges av Svenska Historiska Föreningen med stöd av Kungliga Vitterhetsakademien. 
Den nyutgivna boken är dock ingen akademisk text, även om den står långt ifrån det populärvetenskapliga. Han skildrar bland annat striderna i skyttegravarna, livet bakom fronten och det följande samhällstraumat med utgångspunkt från de platser där historien verkligen ägt rum. 
Den dubbla bakgrunden som historiker och arkeolog har kommit till god användning under de många resorna från Engelska kanalen i norr till Schweiz i söder. 
Längre tillbaka har dock Fabiansson sina rötter i Vrigstad, där historie-intresset började en gång i tiden. Han brukade följa med sin far, den kände målaren Ture Fabiansson, när denne åkte runt och avbildade historiska miljöer i Njudung med omnejd. 
– I min naturliga förståelse för avstånd, landskap och sånt använder jag min uppväxt i Småland. 
Vrigstad gör till och med ett litet gästspel i den nya boken.
– I boken använder jag en karta över Vrigstad socken och jämför med en karta över slagfältet i Somme som ligger i samma skala. Använder man Vrigstadkartan så får man en känsla för slagfältet och avstånden.