Föredrag om västfronten vintern och våren 2015

Under vintern och våren 2015 kommer jag - Nils Fabiansson - att hålla ytterligare några föredrag på olika platser i Sverige. Välkomna att lyssna och se på bilderna jag visar, och att ställa frågor och att titta på den lilla exklusiva utställning jag själv brukar ta med mig! 
Under hösten 2014 höll jag föredrag bland annat på Uppsala stadsbibliotek (arrangerat med Folkrörelsearkivet för Uppsala län) den 27 oktober, i samband med invigningen av bibliotekets utställning "Orostider, eller när kanonmullret nådde Sverige", och på Stockholms stadsarkiv på Arkivens dag den 8 november, "Västfronten i Stockholm och stockholmare på Västfronten", i samband med Stadsarkivets pågående utställning "Stockholmarna och världskriget". Den 18 december höll jag föredrag för Historiska föreningen vid Uppsala universitet och den 11 januari 2015 på Länsmuseet Gävleborg, "Krig och fred i skyttegravarna 1914-1918", som har en till den 15 februari 2015 pågående utställning om första världskriget, "Gävleborg i första världskrigets skugga").
Onsdagen den 11 februari 2015 kommer jag till Flygvapenmuseum i Linköping, kl. 18-19, "Krig och fred på västfronten 1914-1019". Flygvapenmuseum har en pågående utställning om första världskriget: "Det stora kriget".

Under sportlovet den 26 februari 2015 håller jag föredrag för Vrigstad hembygdsförening, alltså den ort jag är uppvuxen i. Detta föredrag kommer främst att kretsa kring bokens (Historien om västfronten: I spåren av första världskriget) tillkomst och kopplingar till hembygden.

Torsdagen den 26 mars 2015 kommer jag till Marinmuseum i Karlskrona, kl. 18-19, "Sjökrig och skyttegravar 1914-1918" (ännu ej utannonserat). Marinmuseum har en pågående utställning om första världskriget: "Krigets svallvågor".

Tisdagen den 14 april 2015 håller jag föredrag för medlemmarna i Karlskoga Humanistiska Förening kl. 19, "Västfronten och första världskriget".