Till bykommendanten i Juvigny-sur-Loison, fyra mil norr om Verdun


Nils Fabiansson videofilmar väggmålning från första världskriget i Juvigny-sur-Loison, fyra mil norr om Verdun i Frankrike: "Zur Ortskommandantur" ("Till bykommendanten").
(Foto & ©: Nils Fabiansson)

Citat från Nils Fabiansson, Historien om västfronten: I spåren av första världskriget, sidan 221):
[…] Andra lämningar från kriget är väl synliga, men utan att någon någonsin ser dem. I en gatukorsning i byn Juvigny-sur-Loison norr om Verdun fotograferade jag en närmare 3 × 1 meter stor tysk väggmålning med texten "Zur Ortskommandantur" ("Till bykommendanten") på en husmur. Ganska snart kom en äldre man ut från grinden intill. Han bytte något ord med mig och gick sedan in igen för att hämta en bok som han visade mig. Den handlade om byns 1700-talshistoria. Kort därefter kom även en kvinna ut från samma grind, och frågade mannen vad jag fotograferade. "Vägvisaren", sa mannen och pekade. Även min kamera, som stod på ett stativ, var riktad mot väggmålningen, som visserligen var vittrad och blek, men ändock väl synlig. "Vilken då?", frågade hon, och utbrast sedan häpet att hon aldrig tidigare sett den.

Väggmålning från första världskriget i Juvigny-sur-Loison, fyra mil norr om Verdun i Frankrike: "Zur Ortskommandantur" ("Till bykommendanten").
(Foto & ©: Nils Fabiansson)