Artikel i fulltext (pdf): "På västfronten 1917: Saknade svenskar i stålstormen vid Passendale"

Jag har nu lagt upp min artikel "På västfronten 1917: Saknade svenskar i stålstormen vid Passendale" som pdf (se denna länk eller nedan). Här berättar jag om svenskarna Karl Adrian Olson, Anders Bergstedt och Oscar Wikström, som alla tre stupade vid Ypern i oktober 1917, alltså för 100 år sedan.


För att kunna följa händelserna på slagfältet på detaljnivå, alltså reda ut exakt var de stred och stupade, och kanske är begravda, har jag använt mig av bland annat den tyske officeren Ernst Jüngers egna anteckningar liksom arkiverade kanadensiska bataljonsdagböcker – Ernst Jünger var samtidigt på samma plats, han kan till och med ha sett svensken Karl Adrian Olsson: I sin dagbok noterade han:
Jag kunde till och med se engelsmännen springa uppe på höjden, omkring 800–1000 meter till vänster om oss.
På just den höjden befann sig nämligen Karl Adrian Olssons bataljon just då.

Det skall understrykas att det är mycket sällan man kan koppla ihop källor från båda sidor av fronten på en exakt plats vid en exakt tidpunkt. Och det har aldrig tidigare gjorts med svenskar inblandade. Så håll till godo: detta är en unik studie.

Sedan uppsatsen publicerades i senaste numret av Historielärarnas Förenings Årsskrift (2017) har Anders Bergsteds brors barnbarn besökt slagfältet. Tack vare mina efterforskningar kunde han hitta den plats på slagfältet där Anders Bergstedt stupade och förmodligen ligger begravd i en omärkt grav – det gläder mig. Han berättar kort om besöket längre ned.

(Inledningen av slaget vid Ypern har jag skrivit om här: "Inledningen av slaget vid Ypern 1917 – med Ernst Jünger vid Langemark")

Ovan: Anders Bergstedt från Fjällbacka.

Ovan: Nils Fabiansson vid Menin Gate i Ypern.

Om inte uppsatsen på pdf nedan i syns i din webb-läsare, ladda hem den här.

Den stupade soldaten Anders Bergstedts namne och släkting Anders Bergstedt, som är nämnd i min artikel ovan, besökte slagfältet i september 2017. Han berättar: 
För mig och min familj var det ett viktigt och minnesvärt besök för att hedra Anders Bergstedt, min farfars bror. Han offrade sitt liv i ett främmande land för något han egentligen inte var en del av. Det var fint att få en minnesstund i Passchendaele kyrka och ute vid Canadian Memorial. Där träffade vi flera personer från Kanada som hedrade sina fallna anförvanter. Tack vare de detaljerade kartorna du sände kunde vi lokalisera och vara på den plats där Anders föll en oktoberdag för 100 år sedan. Vi gjorde även ett besök vid New British Cemetery där fallna kamrater till Anders vilar. De stupade under samma dagar som han. I Ypern besökte vi Menenporten där många stupade har sina namn inskriva. Där lokaliserade vi minnesplattan för Anders Bergstedt.

Anders Bergstedt, namne med sin stupade släkting, vid Passchendaele Canadian Memorial i utkanten av byn Passendale i Flandern i september 2017.

THE CANADIAN CORPS
IN OCT.–NOV. 1917 ADVANCED
ACROSS THIS VALLEY – THEN
A TREACHEROUS MORASS –
CAPTURED AND HELD THE
PASSCHENDAELE RIDGE

När jag själv var på plats på det gamla slagfältet vid Passendale hösten 2016 för att göra efterforskningar till artikeln gjorde jag en video, där man får ytterligare lite mer känsla för platsen där svenskarna Karl Adrian Olson och Anders Bergstedt stupade för 100 år sedan:


Följ min Facebook-sida för mer uppdateringar om västfronten och om min kommande bok "Svenskarna i första världskriget" (Carlsson förlag).


Flandern Ypern Ypres Ieper Passchendaele 1917 Belgien Västfronten HLFÅ Nils Fabiansson