"Smögenbor gm. skolflickan Helga Ahlner, 34:-"

Jag fick idag ett läsarbrev från Mats Johansson, som tidigare hjälp mig med sjömansgravarna i Gravarne (sedan 1963 Kungshamn) på västkusten: han hade upplyst mig om ett monument som restes på platsen år 1917,
Monumentet i Sandbogens kyrkogård. Foto: Mats Johansson 
"Åt minnet af engelska och tyska krigare som föllo i Nordsjöslaget sommaren 1916 - af hafvets vågor fördes de till våra kuster - må de nu hvila i frid i den främmande jorden."
 Monumentet i Sandbogens kyrkogård. Gravarne bytte namn till Kungshamn 1963. Församlingen har däremot alltid hetat Kungshamns Församling såsom skrives på stenen. Foto: Mats Johansson 

Jag berättar vidare om de bortglömda sjömansgravarna från Skagerakslaget 1916 i Sandbogens kyrkogård och i andra små kyrkogårdar längs svenska västkusten i kapitlet "Selma Lagerlöf och Skagerakslaget" i min bok Svenskarna i första världskriget (2018).

När Mats Johansson nu läst boken föll hans ögon på en liten uppgift i kapitlet "Anna Lindhagen och de nödlidande belgierna", där jag berättar om hur denna insamling påbörjades redan hösten 1914, och hur man i tidskriften Idun redovisade vilka som lämnat bidrag och hur mycket de lämnat. Mats Johansson skriver:
Bland givarna står ”Smögenbor gm. skolflickan Helga Ahlner, 34:-”. Uppgiften fångade mitt intresse. Jag känner många Smögenbor. Som du vet är Smögen och Kungshamn grannsamhällen, sedan århundraden förenade i släktskap. 
De som heter Ahlner på Smögen var alla barn till fiskexportören C. James Andersson (1862-1926), en storman i Bohuslän på sin tid. Några andra Ahlner fanns inte på Smögen vid början av förra seklet. Efter att kontaktat fyra gamla Smögenbor som vet allt, gått igenom kyrkböcker mm visar det sig att ”skolflickan” måste vara Daga Josefina Ahlner (1900-1984), alltså inte Helga. En framstående släktforskare i Falkenberg, som hjälpt mig i andra sammanhang, hävdar att det inte är ovanligt att namn förvanskas. 
Daga utbildade sig till konservator. Hon förblev ogift och bodde hela sitt vuxna liv på Narvavägen 30 i Stockholm. Kanske jobbade hon på det näraliggande Statens Historiska Museum.
Hur som helst, Daga Ahlner ligger i C. James Anderssons familjegrav i Sandbogen. Förr i tiden begrovs Smögenborna i Kungshamn. På bilden (nedan) kan du se en relief av den bistre exportören. Som en hälsning till nästa kapitlet i din bok ("Selma Lagerlöf och Skagerakslaget") blickar han faktiskt på gravstenen som restes till minnet av de drunknade i Nordsjöslaget 1916.
Daga Ahlner ligger i C. James Anderssons familjegrav i Sandbogen. Foto: Mats Johansson 

 Sandbogens kyrkogård. Foto: Mats Johansson