Clara Lindegren - svensk illustratör med blick för första världskriget

Clara Lindegren kontaktade mig när hon genom släktforskning upptäkt att hennes farfars morbror Martin Fredrik Blomgren mönstrade för USA:s armé i september 1918. Upptäckten hade extra stor betydelse för henne, eftersom hon själv varit intresserad av första världskriget sedan hon var i 20-årsåldern. 


När jag frågade om hennes intresse visade sig att hon arbetade som illustratör och att flera av hennes verk var inspirerade av första världskriget och hade första världskriget som motiv. Det tror jag är ganska unikt i Sverige (jämför till exempel sådant som "ComingWorldRememberMe" och "Wool War One")!
Hon berättade att hon som ung gått på Ölands folkhögskola och då läst bland andra Jolo, Jacques Tardi (som bland annat tecknar serier om första världskriget) och Barbara Tuchman. Hon berättade också att hon hade planer på att åka till Somme och Verdun vid 100-årsminnet av vapenstilleståndet den 11 november.


Jag bad Clara Lindegren att få visa några av hennes alster på min blogg, vilket jag fick. "Myllerbilden i blyerts (ovan) finns att köpa som tryck", skriver hon. Vad gäller de övriga skulpturerna och teckningarna får ni hör med henne om. Kontakta henne via lindegrenillustrationer.se eller clindegren@yahoo.com